مقدمه ای بر سبک های مختلف موسیقی


سبک های مختلف موسیقی بسته به نوع اجرا، آلات موسیقی و نوازندگان، تاریخ و جغرافیای منطقه توسعه یافته یا تغییر کرده است.

همه ما به طور طبیعی به طیفی از موسیقی ها علاقه مند هستیم، بدون اینکه اطلاعاتی در مورد سبک موسیقی داشته باشیم و هر روز زمانی را صرف گوش دادن به آنها می کنیم. در موزیک بارانچند نمونه از رایج ترین موسیقی ها را بررسی می کنیم.

سبک های مختلف موسیقی

اگر بخواهیم تصویری کلی از سبک های موسیقی داشته باشیم، می توانیم آنها را به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم کنیم. همه ما کم و بیش با سبک های مورد استفاده در ایران که به سبک سنتی می شناسیم آشنا هستیم. دانلود بهترین آهنگ ها

سبک های سنتی در شهرهای مختلف به روش های مختلف و با استفاده از سازهای مختلف ظاهر شدند. البته در همه جای دنیا سبک های مختلفی وجود دارد که چندان طرفدار ندارند و خیلی ها آنها را نمی شناسند و به عنوان آهنگ های ملی می نویسند.

اگر بخواهیم فهرستی از مهم ترین استایل هایی را که در سراسر جهان بسیار محبوب شده اند نام ببریم، می توانیم این سبک ها را معرفی کنیم:

موسیقی کلاسیک

یک آهنگ پاپ

راک (موسیقی راک)

بلوز (موسیقی بلوز)

هیپ هاپ (میزیک هیپ هاپ)

سنتی ایرانی

1) سبک کلاسیک

سبک کلاسیک که می توان گفت ریشه در سال 500 پس از میلاد دارد، نمونه ای از سبک هنری و هنری غربی است که با اصول سختگیرانه و پیشرفته مشخص می شود که قطعاً جایگاه بالایی در موسیقی دارد.

در سبک کلاسیک قطعاتی با اجرای گروهی و استفاده از سازها و افراد معمولاً با نام ارکستر سمفونیک اجرا می شود.

برای اجرای گروهی در سبک سنتی از سازهایی مانند پیانو، ترومبون، ترومپت، ویولن، چنگ، فلوت، کلارینت، گیتار، ساکسیفون و ملودیکا استفاده می شود.

بسیاری از هنرمندان و نوازندگان مشهور در این سبک فعالیت کردند و به شهرت جهانی دست یافتند. برخی از این نوازندگان بزرگ عبارتند از: یوهان سباستین باخ، فردریک شوپن، لودویگ ون بتهوون.

در سبک موسیقی کلاسیک، اغلب با گروه بزرگی از مردم در حال نواختن، ضبط و ارکستر سمفونیک نواخته می شود. علاوه بر این، کار نوشتن موسیقی (پارتیچر) به این سبک سنتی آغاز شد و به سبک‌ها و گروه‌های موسیقی دیگر کشیده شد. با نت نوشته شده توسط آهنگساز، نوازندگان بر روی صفحه نمایش در مقابل خود وظایف خود را در هر قسمت می دانند.

2) سبک پاپ

یکی از محبوب ترین و محبوب ترین سبک های موسیقی در جهان سبک پاپ است. ظهور این سبک در دهه 1950 در ایالات متحده و انگلستان بود و در واقع نام این سبک از محبوبیت و محبوبیت آن گرفته شده است.

نام سبک پاپ از کلمه Popular Music به معنای موسیقی محبوب یا محبوب گرفته شده است. این سبک موسیقی بسیار متنوع است و در ایران با نام پاپ ایرانی رایج شده است.

سازهای مورد استفاده در ژانر پاپ عبارتند از: گیتار آکوستیک، گیتار الکتریک، پیانو، درام، ویولن، ساکسیفون و ....

3) سبک راک

این آغاز بحث برانگیز سبک پاپ دهه 50 در آمریکا بود که نام خود را از راک اند رول گرفته بود. سازهای مورد استفاده در این سبک عبارتند از: گیتار الکتریک، سازدهنی، درام، پیانو، گیتار آکوستیک و...

از سبک های مربوط به سبک راک می توان به سبک هایی مانند بلوز، کانتری، هیپ هاپ و جاز اشاره کرد. سبک راک یکی از محبوب ترین سبک های موسیقی است که در دهه 60 نام خود را از راک اند رول به راک تغییر داد.

با ظهور این سبک در دهه 1960، این سبک در انگلستان و ایالات متحده بسیار محبوب شد. تشخیص سبک موسیقی راک بسیار دشوار است.

از ویژگی های آن می توان به ریتم ریتمیک با ریتم 4/4 اشاره کرد که بر ریتم قوی تاکید دارد. صدای آهنگ های راک از دیگر ویژگی های این سبک است.

4) موسیقی بلوز

بلوز یکی دیگر از ژانرهای مهم در دنیای موسیقی است که سرچشمه آن از تاریخ آفریقایی آمریکایی، موسیقی کارگران آمریکایی، آفریقایی و اروپایی و موسیقی محلی آمریکایی است.

سازهای مورد استفاده در این سبک: گیتار، پیانو، سازدهنی، درام، ساکسیفون.

یکی از ویژگی های اصلی این سبک اجرای فراخوانی و پاسخگویی است که یکی از تخصصی ترین روش های اجرا می باشد. ژانرهای مرتبط با بلوز عبارتند از راک، کانتری و R&B.

5) موسیقی هیپ هاپ

سبک هیپ هاپ که با نام رپ نیز شناخته می شود، یکی دیگر از سبک های محبوب موسیقی است که در گذشته به عنوان رپ دیسکو نیز شناخته می شد.

ظهور این سبک در دهه 70 میلادی بود که به سرعت طرفداران زیادی در سراسر جهان پیدا کرد. تمرکز اصلی این سبک بر روی ضرب و ریتم آهنگ است که اشعاری با این بیت ها خوانده می شود و به خوانندگان این سبک ها رپر گفته می شود.

نکته اصلی این سبک این است که خواننده یا خواننده رپ باید کلمات نوشته شده را با ریتم و ریتم تطبیق دهد که معمولاً باید با سرعت بالا انجام شود.

یکی از ویژگی های ژانر رپ این است که بسیاری از متون به عنوان توهین، افکار و سخنان آهنگساز یا نقل قول خوانده می شوند.

از خوانندگانی چون امینم، اسنوپ داگ و فیفتی سنت می توان از برجسته ترین چهره های سبک هیپ هاپ نام برد.

6) موسیقی سنتی

آخرین چیزی که می خواهم معرفی کنم سبک سنتی است که در ایران همه آن را می شناسند و طرفداران خاص خود را دارند. در سرتاسر ایران که روزگاری جزئی از ایران بوده، آثاری به سبک سنتی ایرانی دیده می شود.

سبک سنتی ایرانی مبتنی بر بداهه نوازی و تصنیف هایی است که در هر شهر و استان با سازهای محلی نواخته می شود. سبک سنتی ایرانی را می توان نسخه ای ایرانی از سبک کلاسیک دانست که می تواند به همان اندازه دقیق و پیچیده باشد.

سازهای مورد استفاده در سبک سنتی ایرانی عبارتند از: سنتور، حکومت، سه تار، دو تار، تار، کمانچه، دهل، سرنا، تنبور، تنبک، نقاره و تنبور.

چگونه سبک موسیقی مورد علاقه خود را پیدا می کنید؟

بسیاری از علاقه مندان به موسیقی می خواهند نواختن یک ساز را شروع کنند و یاد بگیرند، اما نمی دانند که باید روی چه سبکی کار کنند یا چه سبک هایی را دوست دارند. در بالا به بررسی انواع سبک های موسیقی پرداختیم، اما برای انتخاب سبک موسیقی خود به شما توصیه می کنیم موارد زیر را بررسی کنید.

ابتدا می توان انواع مختلف موسیقی را از زوایای مختلف بررسی کرد، مانند سازهای به کار رفته در این سبک ها، ریتم ها و گام ها، تنظیم ها و سبک های مختلف تا شناخت واقعی پیدا کرد. همچنین گوش دادن به انواع مختلف موسیقی می تواند بسیار مفید باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.