راهنمای کامل تعویض روغن موتور خودرو

روغن موتور نقشی حیاتی در سلامت و عملکرد صحیح خودرو ایفا می‌کند. تعویض به موقع این روغن، از مهم‌ترین اقدامات نگهداری خودرو است که به حفظ کارایی موتور، کاهش استهلاک و افزایش طول عمر آن کمک می‌کند.

در این مقاله، راهنمای گام‌به‌گام و کاملی برای تعویض روغن خودرو ارائه خواهیم داد تا بتوانید به‌راحتی و با صرف کمترین زمان، این فرآیند را در منزل انجام دهید. همچنین در آخر نکات مهمی برای تشخیص مدت زمان مناسب برای تعویض روغن به شما خواهیم گفت.

مرحله اول: ابزار مورد نیاز برای تعویض روغن ماشین
قبل از شروع تعویض روغن موتور، لازم است ابزار و لوازم مورد نیاز را تهیه کنید. بدون داشتن ابزار مناسب برای انجام این کار نمی‌توانید روغن ماشینتان را به درستی عوض کنید. حتی ممکن است به برخی از لوازم خودرو آسیب برسانید. این ابزار عبارتند از:

آچار فیلتر روغن: برای باز و بسته کردن فیلتر روغن
آچار فرانسه: برای باز و بسته کردن پلاگین تخلیه روغن
ظرف تخلیه روغن: برای جمع‌آوری روغن کهنه
قیف: برای اضافه کردن روغن جدید
دستکش: برای محافظت از دست‌ها
فیلتر روغن جدید: متناسب با مدل خودرو
روغن موتور: با ویسکوزیته و حجم مناسب برای خودرو
مالتی‌متر (اختیاری): برای بررسی سطح روغن


مرحله دوم: محل قرارگیری پلاگین و نوع تخلیه روغن کهنه
اکنون که با لوازم مورد نیاز برای عوض کردن روغن موتور آشنا شدید، باید به دنبال خروجی تخلیه روغن موتور کهنه ماشین باشید. محل قرارگیری پلاگین تخلیه روغن در زیر موتور خودرو قرار دارد.

برای دسترسی به آن، ممکن است نیاز به بلند کردن خودرو با جک یا استفاده از گودال تعویض روغن باشد. همچنین بهتر است برای انجام اصولی این کار دفترچه راهنمای خودرو را مطالعه کنید تا به شما در یافتن محل دقیق پلاگین تخلیه روغن کمک کند.

فرقی نمی‌کند ماشین شما پراید است یا پژو، برای کارکرد صحیح موتور، حتما روغن کهنه را به خوبی تخلیه کنید تا جا برای روغن جدید باز شود. زمان مورد نیاز برای تخلیه روغن موتور، بستگی به حجم موتور و نوع ماشین دارد.

مرحله سوم: اضافه کردن روغن جدید؛ با نکات مهم
پس از تخلیه کامل روغن کهنه، نوبت به اضافه کردن روغن جدید می‌رسد. برای انجام این کار لازم است برخی نکات مهم را مد نظر داشته باشید تا موتور ماشین در سلامت کامل روغن کاری شود. بهتر است مراحل زیر را دنبال کنید:

ابتدا با استفاده از آچار باز کن فیلتر روغن کهنه را باز کنید.
فیلتر روغن جدید را با کمی روغن موتور آغشته کنید تا به راحتی در جای مخصوص خود قرار بگیرد.
فیلتر روغن جدید را به جای خود در موتور نصب کنید و با آچار فیلتر روغن آن را محکم کنید.
پلاگین تخلیه روغن را با واشر جدید در جای خود قرار دهید و با آچار فرانسه آن را محکم کنید.
قیف را داخل محفظه روغن موتور قرار دهید (ورودی روغن روی موتور ماشین) و روغن جدید را به آرامی اضافه کنید.
با استفاده از مالتی‌متر یا علامت‌گذار روی گیج روغن، سطح روغن را بررسی کنید. (اختیاری)
در صورت نیاز، روغن را به مقدار لازم اضافه کنید.
ماشین را روشن کنید و به مدت چند دقیقه صبر کنید تا روغن در تمام قسمت‌های موتور گردش پیدا کند.
سپس، موتور را خاموش کنید و بعد از چند دقیقه، دوباره سطح روغن را بررسی کنید.
در صورت کمبود روغن، آن را به مقدار لازم اضافه کنید.
نشت احتمالی روغن از محل پلاگین تخلیه و فیلتر روغن را بررسی کنید.
همانطور که متوجه شدید، تعویض روغن ماشین اصلا وقت گیر نیست و می‌توانید در کمترین زمان ممکن خودتان این کار را انجام دهید. با این حال رعایت اصول لازم برای جلوگیری از هرگونه آسیب به اجزای مهم خودرو لازم است.

نکات مهم برای انجام اصولی تعویض روغن موتور خودرو
در مراحل بالا نحوه تعویض روغن ماشین توضیح داده شد که برای تمام ماشین‌ها یکسان است. امروزه مراکز تعویض روغن با دستگاه‌های مدرن و اتوماتیک این کار را انجام می‌دهند که حتی نیاز به هیچ ابزاری ندارد.

با این حال آشنایی با این مسئله باعث می‌شود بیشتر با اهمیت سلامت خودرو آشنا شوید. همینطور بعضی از ماشین‌بازها علاقه شدید به سرویس دوره‌ای خودروی خود دارند که این نکات به آن‌ها کمک می‌کند آن را اصولی انجام دهند.

قبل از شروع تعویض روغن، حتماً موتور خودرو را گرم کنید. (برای راحت تخلیه شدن روغن کهنه)
از روغن موتور با ویسکوزیته و حجم مناسب برای خودرو خود استفاده کنید. (به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید)
از فیلتر روغن با کیفیت و متناسب با مدل خودرو استفاده کنید.
هنگام باز و بسته کردن پلاگین تخلیه و فیلتر روغن، از آچار مناسب استفاده کنید.
از ریختن روغن کهنه بر روی زمین خودداری کنید و آن را به مراکز بازیافت تحویل دهید.
دفترچه راهنمای خودرو را برای جزئیات بیشتر در مورد فرآیند تعویض روغن مطالعه کنید.


مهم‌ترین دلایل تعویض روغن خودرو
کارکرد بد موتور ماشین برای کسی که می‌خواهد با تک استارت پشت فرمان نشسته و سفر خود را شروع کند اصلا خوب نیست. این مسئله با نگرانی زیاد همراه است و اعصاب راننده را بهم می‌ریزد. اما با سرکشی منظم از خودرو دیگر جای نگرانی نیست.

این تمام ماجرا نیست. موتور هر ماشینی با دیگری متفاوت است. از حجم موتور آن گرفته تا نوع بلوکه سیلندر و پیستون و نوع کلاس خودرو در این امر حساب می‌شوند. در نتیجه هر نوع خودرو به یک روغن مخصوص نیاز دارد.

همچنین شاید کیلومتر مشخص و استانداردی برای تشخیص بهترین زمان تعویض روغن وجود داشته باشد. اما با توجه به نوع کارکرد خودرو، در شهر و ترافیک، جاده و فشارهای وارد شده به موتور، این زمان تغییر می‌کند. تعویض روغن به موقع، فواید متعددی برای خودرو شما به همراه دارد، از جمله:

کاهش اصطکاک و سایش قطعات موتور
خنک‌کاری بهتر موتور
پاکسازی موتور از آلودگی‌ها
جلوگیری از تشکیل رسوبات و جرم در موتور
بهبود عملکرد و افزایش راندمان موتور
کاهش مصرف سوخت
افزایش طول عمر موتور
شناخت روغن موتور مرغوب
می‌خواهید موتور ماشینتان همیشه سالم باشد؟ پس باید بهترین روغن مناسب با نوع خودرو را انتخاب کنید. انتخاب روغن موتور مرغوب و استاندارد، نقش کلیدی در حفظ سلامت و عملکرد صحیح موتور خودرو دارد.

قبل از هرچیزی برای انتخاب این محصول بسیار مهم، به دنبال گزینه‌های ارزان و بی کیفیت در بازار نباشید. لازم است هنگام انتخاب روغن موتور، به نکات زیر توجه کنید:

ویسکوزیته مناسب: ویسکوزیته روغن باید متناسب با شرایط آب و هوایی و نوع رانندگی شما باشد. برای انتخاب ویسکوزیته مناسب، می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید.
برند معتبر: برای کارکرد صحیح خودرو مهم است که از روغن موتور با برند معتبر و شناخته شده استفاده کنید.
استانداردهای API و ACEA: روغن موتور انتخابی شما باید دارای استانداردهای API و ACEA باشد که برای موتور خودرو شما مناسب هستند.
با تعویض اصولی روغن موتور از کارکرد نرم خودرو لذت ببرید
در این مطلب نحوه تعویض روغن موتور ماشین را برای شما همراهان گرامی توضیح دادیم. در سه مرحله توضیح دادیم که برای عوض کردن روغن مورد نیاز برای افزایش سلامت خودرو به چه ابزاری نیاز دارید و چگونه آن را به صورت اصولی و حرفه‌ای عوض کنید. تعویض روغن به موقع، یکی از مهم‌ترین اقدامات نگهداری خودرو است که به حفظ سلامت و عملکرد صحیح موتور، افزایش طول عمر آن و کاهش هزینه‌های تعمیرات کمک می‌کند. با مطالعه این راهنمای جامع و دنبال کردن مراحل ذکر شده، می‌توانید به‌راحتی در منزل و با صرف کمترین زمان، روغن موتور خودروی خود را تعویض کنید.
مطالعه بیشتر: https://tayer.ir/74099/how-to-change-car-oil/
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.