هر آنچه باید در مورد سنگ آهک بدانیم


سنگ آهک را بهتر بشناسید. این ماده معمولاً آب دریا شفاف، گرم و کم عمق را تشکیل می دهد. کربنات کلسیم معمولا یک سنگ آلی است که از تجمع صدف ها، مرجان ها، جلبک ها و فسیل ها تشکیل می شود. همچنین می تواند یک سنگ شیمیایی باشد که از رسوب کربنات کلسیم از آب دریاچه یا دریا تشکیل شده است.

محیط تشکیل سنگ آهک صخره های مرجانی

نمونه ای از تشکیل خوشه کربنات کلسیم زیر آب که با محیط صخره های مرجانی جزایر کوراما در دریای چین شرقی، جنوب غربی اوکیناوا مرتبط است. در اینجا کل بستر دریا توسط مرجان های مختلفی پوشیده شده است که اسکلت هایی از کربنات کلسیم را تشکیل می دهند.

وضعیت تشکیل سنگ آهک

سنگ آهک را بهتر بشناسید. بیشتر سنگ های آهکی در آب های کم عمق، آرام و گرم اقیانوس ها تشکیل می شوند. این نوع محیط محیطی است که موجودات زنده قادر به ساخت پوسته ها و اسکلت های کربنات کلسیم می توانند به راحتی مواد مورد نیاز خود را از آب دریا بدست آورند. هنگامی که این حیوانات می میرند، پوسته ها و بقایای اسکلتی آنها به صورت رسوب انباشته می شود که می تواند به کربنات کلسیم یا سنگ آهک تبدیل شود. مواد زائد آنها نیز می تواند به توده های رسوب کمک کند. سنگ‌های آهکی که از این نوع رسوبات به وجود می‌آیند، سنگ‌های رسوبی آلی هستند. منشا بیولوژیکی آنها اغلب با وجود فسیل در سنگ ها مشخص می شود. برای آشنایی با قیمت شفته آهک کرمان به کارخانه آهک تماس بگیرید.

برخی از این سنگ ها ممکن است در اثر رسوب کربنات کلسیم به طور مستقیم از دریا یا آب شیرین تشکیل شوند. سنگ‌های آهکی که از این طریق به وجود می‌آیند از نظر شیمیایی سنگ‌های رسوبی هستند. تعداد آنها کمتر از پوسته سنگ آهک بیولوژیکی است، زمین دارای محیط های زیادی برای تشکیل کربنات کلسیم و آهک است. بیشتر آنها در مناطق مسطح بین 30 درجه عرض شمالی و 30 درجه عرض جغرافیایی جنوبی یافت می شوند. سنگ یا سنگ آهک کربنات کلسیم در دریای کارائیب، اقیانوس هند، خلیج فارس، خلیج مکزیک، اطراف جزایر اقیانوس آرام و در مجمع الجزایر اندونزی وجود دارد.

یکی از این مناطق قفسه باهاما است که در اقیانوس اطلس، 160 مایلی جنوب شرقی فلوریدا جنوبی واقع شده است. در آنجا، مرجان ها، صدف ها، جلبک ها و سایر موجودات زنده، بقایای اسکلت کربنات کلسیم فراوانی تولید می کنند که به طور کامل سکو را می پوشاند. و دائماً رسوبات سنگ آهک تولید می کند.

محیط تشکیل سنگ‌های آهکی تبخیری

این سنگ می تواند از طریق تبخیر نیز تشکیل شود. استالاکتیت‌ها، استالاگمیت‌ها و دیگر اشکال غار (که اغلب به آنها "spelhotems" گفته می‌شود) نمونه‌هایی از این سنگ‌ها هستند که در اثر تبخیر به وجود آمده‌اند. قطرات آبی که از بالای غار از طریق شکاف ها یا منافذ دیگر در سقف غار به داخل غار می ریزد. در آنجا می توانند قبل از سقوط به ته تونل تبخیر شوند. با تبخیر آب، مقدار کربنات کلسیم محلول در آب روی سقف تونل جمع می شود. با گذشت زمان، این فرآیند تبخیر می تواند منجر به تشکیل کربنات کلسیم در سقف تونل شود. این رسوبات را استالاکتیت می نامند. اگر قطرات آب به زمین بیفتد و در آنجا تبخیر شود، استالاگمیت می تواند از بالای غارهای سنگی بالا بیاید و این ساختارهای غار به نام "تراورتن" و سنگ های رسوبی شیمیایی را تشکیل دهد. سنگ معروف به "توفا" سنگ آهکی است که در اثر تبخیر در چشمه های آب گرم، دریاچه ها یا مکان های دیگر به وجود می آید.

کاربردهای زیادی از سنگ آهک وجود دارد

می توان از آن به عنوان مصالح ساختمانی استفاده کرد.

از کربنات کلسیم برای ساخت سیمان استفاده می شود، این پودر سنگ با خاک رس گرم می شود. سیمان جزء جدایی ناپذیر ملات و بتن است. ملات مورد استفاده برای چسباندن آجرها از اختلاط سیمان با ماسه و آب تهیه می شود. بتن از اختلاط سیمان، ماسه، آب و مواد افزودنی (سنگ خرد شده) ساخته می شود.

این ماده اصلی در تولید خمیر دندان است.

می توان از آن به عنوان یک افزودنی غذایی برای تامین یون های کلسیم برای دندان ها و استخوان های قوی استفاده کرد.

می توان از آن به عنوان یک ماده اولیه مهم در صنایع شیمیایی استفاده کرد.

می توان از آن برای خنثی کردن خاک اسیدی برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد. عمدتاً برای کشاورزی در مقیاس بزرگ استفاده می شود.

علاوه بر این، سنگ آهک برای تمیز کردن ناخالصی های کوره بلند برای فولادسازی استفاده می شود. مواد بد معمولا دی اکسید سیلیکون (همچنین به عنوان شن و ماسه شناخته می شود) است.

استفاده از شن و ماسه در صنایع مختلف

سنگ آهک را بهتر بشناسید

وقتی در مورد استفاده از سنگ آهک صحبت می کنیم، ابتدا به این فکر می کنیم:

ساخت و ساز: معماری (یا ساخت و ساز) فضایی است که در آن به شدت بر این نوع سنگ تکیه می کنند. جالب اینجاست که از آنجایی که این سنگ بسیار ارزشمند و مهم است، خریداران حاضرند 5 برابر قیمت سنگ را برای تحویل بپردازند. اما جدا از معماری، این سنگ کاربردهای دیگری نیز دارد. ما آن را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

کشاورزی

صنایع

ساخت و ساز و معماری

استفاده های دیگر

کشاورزی

قبلاً گفتیم که ذخایر سنگ آهک عمدتاً از ترکیبات کربنات کلسیم تشکیل شده است. به همین ترتیب، این ماده برای استفاده در بخش کشاورزی قابل استخراج است. معمولاً این سنگ به صورت ذرات ریزتر خرد شده و درجات مختلفی تولید می شود. در نهایت این محصولات به عنوان آهک کشاورزی یا «آگلیم» به فروش می رسند که مجدداً برای خنثی کردن اسیدیته خاک و همچنین آزادسازی مواد معدنی خاک مانند فسفات استفاده می شود.

صنایع

صنایع مختلفی وجود دارد که از سنگ آهک استفاده می کنند. سنگ آهک پودری نیز در صنایع نساجی، رنگ، کاغذ، لاستیک، شیشه و پلاستیک کاربرد دارد. بیشتر آنها به عنوان پرکننده استفاده می شود. همچنین در صنعت فولاد در فرآیند تولید که در آن از سنگ آهک برای حذف ناخالصی ها استفاده می شود، استفاده می شود. از مواد معدنی موجود در سنگ آهک در پزشکی، آرایشی، نوشابه، خمیر دندان و غیره نیز استفاده می شود.

ساخت و ساز و معماری

سنگ آهک در اینجا استخراج می شود تا نیازهای صنعت ساختمان و ساختمان را برآورده کند. بنابراین سنگ را به دو صفحه یا بلوک با ابعاد مشخص برش می دهند. برخی از کاربردهای آن عبارتند از مجسمه سازی، کاشی های کف، قاب پنجره ها، پله ها و موارد دیگر. هرم معروف جیزه در مصر از سنگ آهک ساخته شده است.

همچنین از سنگ آهک حاوی خاک رس در تولید سیمان استفاده می شود. از سنگ در ساخت جاده ها و بزرگراه ها نیز استفاده می شود.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.