وضعيت مراجعات براي اهداي خون در كشور و شرايط ذخاير خوني

دكتر عباس صداقت در گفت‌وگو با ايسنا، درباره وضعيت مراجعات براي اهداي خون در كشور و شرايط ذخاير خوني، گفت: تامين خون و فرآورده‌هاي خوني، موضوعي پويا و در حال حركت است. به اين معنا كه به طور متوسط و روتين مردم براي اهداي خون مراجعه مي‌كنند، سپس ۴۸ ساعت طول مي‌كشد تا سازمان انتقال خون، خون‌هاي اهدايي را فرآورده‌گيري، غربالگري و آماده توزيع كند. سپس بيمارستان‌ها و مراكز درماني درخواست مي‌كنند و سازمان انتقال خون، خون مورد نيازشان را در اختيارشان قرار مي‌دهد.

وي افزود: بنابراين ما استان‌ها را بر اساس نياز مراكز درماني، نقشه‌بندي كرديم و به طور متوسط مطلعيم كه بيمارستان‌هاي استان‌ها، به طور روزانه و در شرايط عادي چقدر به خون و فرآورده‌هاي خوني نياز دارند. در عين حال خون هم ماده‌اي بيولوژيك است كه تاريخ انقضا دارد. به عنوان مثال پلاكت را نمي‌توان بيش از سه روز نگهداري كرد يا گلبول قرمز را بيش از ۳۰ روز نمي‌توان نگهداري كرد. در نتيجه اگر در حد متوسط و به اندازه چهار تا شش روز ذخيره خون داشته باشيم، فكرمان راحت است كه تا چهار تا شش روز آينده كه نياز به خون را تامين مي‌كنيم، همچنان اهداكننده به ما مراجعه مي‌كند و اين چرخه ادامه مي‌يابد.

صداقت با بيان اينكه نياز به خون و فرآورده‌هاي خون يك نياز هميشگي است، ‌گفت: چراكه بيماران مرتبا تحت جراحي و مداوا در بيمارستان‌ها قرار مي‌گيرند، گاهي حوادث و سوانح رانندگي اتفاق مي‌افتد و نياز به خون ايجاد مي‌شود. همچنين برخي بيماران مانند افرادي كه به اختلالات خوني مبتلا هستند، كودكاني كه بيماري‌هاي زمينه‌اي خوني دارند و ... به طور مرتب هر دو هفته يكبار به گلبول‌هاي قرمز تازه نياز دارند و ما بايد خون تازه به اين بيماران برسانيم.
افزايش ۷ درصدي اهداي خون در ۹ ماه اول امسال

سخنگوي سازمان انتقال خون تاكيد كرد: در حال حاضر خوشبختانه ما با وضعيت خوبي وارد فصل زمستان شده‌ايم. در ۹ ماه اول امسال نسبت به ۹ ماه اول سال گذشته، حدود هفت درصد رشد اهداي خون داشته‌ايم. حال اگر مراجعه مردم براي اهداي خون تداوم يابد، اين شرايط نيز ادامه پيدا مي‌كند. در اين صورت فكر مي‌كنم، از اين زمستان مي‌توانيم با خاطري آسوده عبور كنيم. در حال حاضر تمام استان‌هاي كشور از نظر وضعيت ذخاير خوني در منطقه سبز قرار دارند. البته همچنان به مراجعه روتين اهداكنندگان خون نياز داريم.

صداقت گفت: در عين حال در استان‌هاي سيستان و بلوچستان، ‌ تهران، ‌هرمزگان و خوزستان نياز به مراجعه مردم براي اهداي خون بيش از ساير استان‌هاي كشور است. البته مشكل بارزي در اين استان‌ها وجود ندارد و نياز به فراخوان عمومي نيست. با اين حال نيمي از مبتلايان تالاسمي در سيستان و بلوچستان ساكن هستند، در عين حال تحولات جوي هفته گذشته آسيب زيادي به زيرساخت مراكز اهداي خون به ويژه در جنوب استان در منطقه بلوچستان و عمدتا در منطقه چابهار زده است. در اين منطقه مخصوصا اهداي گروه خوني O بيشتر مدنظر است. در خوزستان هم همين شرايط وجود دارد و تعداد موارد مبتلا به تالاسمي در اين استان هم وجود دارد. در هرمزگان هم متاثر از تحولات جوي ناپايدار در دو هفته گذشته بوده است. در تهران هم عمدتا به اين دليل كه مرجع درمان است و از همه استان‌ها براي انجام اعمال جراحي بزرگ به اين استان مراجعه مي‌كنند، نياز به خون و فرآورده‌هاي خوني بالايي دارد.

وي با بيان اينكه همچنان از مردم نوع‌دوست درخواست داريم كه مانند هميشه سازمان انتقال خون را همراهي كرده و براي اهداي خون مراجعه كنند، گفت: تا فصل زمستان را بدون هيچگونه چالشي براي بيماران كشور بگذرانيم. البته ما شبكه ملي خون‌رساني هم داريم و اگر استاني دچار مشكل شود، از طريق شبكه ملي، خون و فرآورده‌هاي خوني مورد نيازش را تامين مي‌كنيم. با اين حال انتظار داريم كه استقبال مردم جهت اهداي خون در اين چهار استاني كه اعلام كردم، بيش از ساير استان‌ها باشد.

صداقت گفت: بايد توجه كرد كه مردان ۴ بار در سال و زنان سه بار در سال مي‌توانند جهت اهداي خون مراجعه كنند. اين استمرار اهداي خون كمك مي‌كند كه ذخايرمان هميشه تازه، بروز و آماده باشد. در عين حال مردم بدانند كه پزشكان ما مجرب و آموزش‌ديده‌اند. براي ما هم سلامت اهداكننده، هم سلامت خون‌هاي اهدايي و هم سلامت گيرنده خون بسيار مهم است. ما از رگ اهداكننده تا رگ گيرنده، سلامت خون را رصد مي‌كنيم. بر اين اساس اگر اهداي خون مشكلي براي سلامت اهداكننده‌ خون داشته باشد، اهداكنندگان از اهداي خون منع مي‌شوند. در نتيجه افراد مي‌توانند با خيال راحت براي اهداي خون مراجعه كنند، پزشك آنها را معاينه كرده و اگر مشكلي وجود نداشته باشد، مي‌توانند براي اهداي خون مراجعه كنند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.