10 روشی که می‌توانید اختلال وسواس فکری را از تجارت خود حذف کنید

 

فشار روحی ناشی از پنهان کردن اعمال وسواسی از همسن ها ، زمان صرف شده با وسواس های فکری و عملی و چگونگی عکس العمل دوستان آنها به رفتارهای مرتبط با اختلال وسواس می تواند بر دوستی ها اثر بگذارد بهترین روانشناس تهران . بروز وسواس در کودکان باید جدی گرفته شود، زیرا نشان دهنده وجود اضطرابی پنهان در آنهاست. آیا برای درمان وسواس در کودک حتما باید به او دارو داد؟ در بسیاری از موارد این درمانها برای درمان وسواس کافی بوده و نیازی به مصرف دارو نیست. به او اعتماد به نفس بدهید، بگویید که در هر حال دوستش دارید و از او بخواهید انرژی بیشتری برای ترک افکار وسواسی بگذارد. با این حال امروزه درمانهای مختلفی اختصاصا برای کودکان طراحی شده که به آنها کمک می کند از پیشرفت مشکل خود جلوگیری کنند و در همان کودکی مشکل خود را بهبود ببخشند. نوجوانانی که بستگان درجه اول آن ها مبتلا به وسواس بوده اند تا حدی احتمال بیشتری برای ابتلا به این اختلال دارند.پژوهش ها نقش وراثت در ایجاد وسواس را بین 4 تا 8 درصد تخمین زده اند. در گذشته اختلال وسواس به عنوان یکی از اختلالات اضطرابی در کنار مشکلات دیگری نظیر ترس ها یا همان فوبیها مطرح میشد.

هرگز کودک را به خاطر عادت یا وسواسی که دارند مسخره نکنید. دوران کودکی:برخی متخصصین اعتقاد دارند که 50درصد از وسواس های افراد در سنین جوانی و پس از آن،از دوران کودکی پایه گذاری شده است و تاریخچه زندگی این افراد دوران کودکی ای را در برمی گیرد که کشمکش ها ،مقاومت و سرسختی های فراوانی وجود داشته و کودک در برابر خواسته ی بزرگترها نمی توانسته مقاومت بکند. این به دلیل این است که والدین در اطاعت از خواسته های مرتبط با وسواس فرزند بی میل یا ناتوان هستند . در این روش درمانگر شرایطی مشابه برای ایجاد وسواس در بیمار فراهم می کند و از فرد خواسته می شود واکنشی نسبت به آن نداشته باشد، در این موقعیت فرد دچار استرس شدید می شود. منع ها:برخی وسواس افراد در بزرگسالی به این علت است که در کودکی به صورت افراطی و سخت گیرانه از همه چیز منع شده اند.ایرادگیری های بسیار و توقعات بیش از حد برخی مربیان می تواند زمینه را برای ابتلای کودکان به اختلال وسواس در بزرگسالی فراهم کند. استفاده بیش از حد از وسایل پیشگیری از آلودگی. در نظر داشته باشید که بیماری وسواس نوع خاصی از بیماری های سایکوتیک است که توانایی تقویت خود را دارد.

وسواس عملی، رفتارهای تکراری و هدفمندی هستند که کودک در صدد است از طریق آنها، نگرانی و آشفتگی خود را خنثی کند. نشانههای وسواس، ترسها و افکار تکراری و مزاحم کودکان، چندین حوزه را در برمیگیرد که در ادامه به بررسی آنها میپردازیم. وسواس فکری عملی، رفتارهای تکراری و کلیشهای هستند که به دنبال اشتغال ذهنی فرد به افکار ناخواسته و آزاردهنده روی میدهند. بیشتر بخوانید:ناتوانی ذهنی کودکان چه نشانه هایی دارد؟ به این معنا که کودکان در پی بدرفتاریهای والدین فشاری بیشتری را برای آسیب زدن به پوست یا موی خود احساس میکنند و بیشتر در برابر این تمایل خود تسلیم میشوند. این روشها توسط روانشناس انجام میشوند و به صورت جلسات انفرادی با کودک یا جلسات مشترک والدین و کودک صورت میگیرند. در بزرگسالان، احتمال ابتلای زن و مرد یکسان است اما نوجوانان پسر، بیشتر از دخترها دچار این اختلال میشوند. هرچند دلایل ابتلاء به اختلال وسواس فکری عملی (OCD) کاملا شناخته شده نیست، اما موارد زیر تاثیر زیادی در ابتلاء به این بیماری دارد: تغییرات جسمی و بدنی، چراکه اختلال وسواس فکری میتواند بدلیل تغییرات در عملکرد مغز و یا بدن باشد. در اختلال بدریخت انگاری فرد دائماً تصور میکند که نوعی نقص در ظاهر یا چهره او وجود دارد و همین امر منجر به احساس ناراحتی چشمگیر و بروز اختلال در حوزههای مختلف عملکرد فرد میشود.

در زمینه OCD، افراد به طور کلی از افکار وسواسی رنج می برند که دارای ماهیت تکراری، ناراحت کننده و اغلب وحشتناک و نفرت انگیز هستند، به عنوان مثال، افکار ایجاد آسیب خشونت آمیز یا جنسی به عزیزانشان. از آن جایی که کودکان از ماهیت افکار وسواسی و رفتارهای اجباری خود اطلاعی ندارند و همچنین در ابراز و بیان هیجانات خود با مشکل مواجه میشوند؛ این وظیفه شماست تا از علائم وسواس در کودک خود آگاه باشید و آنها را شناسایی کنید تا مداخلات درمانی توسط مشاور هرچه زودتر آغاز شود. چراکه در این دوران افراد در مسیر هویتیابی خود هستند و ممکن است نوسانهای رفتاری و هیجانی مختلفی را از خود بروز دهند که نشان دهنده هیچ گونه اختلالی نیست و تنها پیش رفتن فرد در مسیر رشد فردی را نشان میدهد. وسواس فکری عارضهای است که میتواند مشکلات مختلفی برای زندگی و عملکرد حرفهای فرد ایجاد نماید. دکتر فرزانه بورد تخصص روانپزشکی بیان میکند که اختلالات اضطرابی، اختلالات خلقی شامل بیماری افسردگی ماژور و دو قطبی، اختلالات کنترل تکانه و اختلالات مصرف مواد در دسته شایع ترین بیماری های روانی هستند که باید به موقع توسط روانپزشک تشخیص داده شده و درمان شوند تا فرد بیمار مبتلا بتواند به عملکرد عادی خود در زندگی اش برگردد.

وسواس کودکان با چه اختلالات روانی دیگری همراه است؟ وسواس پوست کنی و مو کنی دو اختلال شبیه به هم هستند که هر دو در طبقه اختلالات مرتبط با وسواس قرار دارند. برای این بچهها به نظر میآید، تشریفات این قدرت را دارند تا از اتفاقات بد جلوگیری کنند. می توانید موقعیت ها و مواقعی که فکرها شروع می شوند را نیز ثبت کنید به این صورت آگاهی شما افزایش می یابد و مطمین باشید اولین قدم برای داشتن احساس و حال بهتر داشتن آگاهی است. ثبت بیوگرافی و زندگینامه شما در گوگل! 8- آیا شما خیلی نگرانید که چیز ارزشمندی را از دست بدهید؟ اگر ننتوانستید افکار آزار دهنده ذهن خود را از بین ببرید می توانید به یک مشاور که در همین زمینه فعالیت می کند مراجعه کرده و از وی کمک بخواهید تا شما را درمان کند. به همین علت شما برای بهبود کیفیت زندگی خود به درمان این مشکل نیاز دارید.انتخاب مشاور و روانشناس برای مشاوره درمان وسواس امری است حساس ؛ چرا که اگر درمان صورت نپذیرد ممکن است وسواس فرد تشدید گردد ، زندگی عادی وی را دچار اختلال نماید و دیگر برای درمان خود تا پایان عمر اقدامی نکند.

اختلال وسواس می تواند زندگی روزانه را برای کودکان و نوجوانان بسیار سخت و پر استرس کند . افراد وسواسی به رغم آگاهی از اشتباه بودن رفتارشان، فکر می کنند که آرامش و رفع استرس آنها در گرو انجام رفتارهای وسواسی شان است. وسواس فکری هم این است که فرد به طور مداوم با افکار مزاحمی درگیر است و مدام به آن ها فکر می کند. کودکان و نوجوانان نگرانند که « دیوانه » باشند زیرا طرز فکر کردن آنها متفاوت از دوستان و خانواده شان است . یکی دیگر از پیامدهای وسواس چک کردن این است که اغلب به اجسامی که دائماً چک می شوند و یا بیش از حد چک می شوند آسیب بزنند. پدران و مادران کمال طلب که بیش از حد توان از فرزندشان توقع دارند به تدریج باعث به وجود آمدن وسواس در فرزندشان می شوند. روانشناسان و متخصصان علوم رفتاری همگی بر این نکته اذعان دارند که عوامل چندی اعم از: وراثت، روش های تربیتی والدین، ویژگی های خانوادگی، نابهنجاری کارکرد سیستم عصبی و آشفتگی های خلقی در بروز این اختلال در کودکان دخالت دارند. عوامل بیولوژیکی مثل کاهش ترشح هورمون رشد،سابقه ضربه مغزی نیز در به وجود آمدن وسواس موثر است. مزاجی: ویژگی های مزاجی و ذاتی ممکن است زمینه ساز و به وجود آورنده اختلال وسواسی باشد به طور مثال بازداری های رفتاری زیاد در کودکان از عوامل خطر ساز احتمالی هستند.

افرادی که دچار اختلال وسواس فکری هستند نمی توانند خطر کنند و از زندگی خود لذت نمی برند. در افرادی که OCD دارند، این افکار و رفتارها موجب اضطراب شدید، صرف وقت زیاد و اختلال در زندگی و روابط روزاخیر میشود. به طور کلی حمایت از افرادی که با یک اختلال دست و پنجه نرم میکند از اهمیت قابل توجهی برخوردار است. برای دریافت خدمات روانشناسی در زمینه رفع اختلال وسواس اینجا کلیک کنید. در نتیجه بسیار اهمیت دارد که در این شرایط رفتار درست با فرزندتان را بیاموزید و هرچه زودتر از یک متخصص در زمینه روانشناسی کودک برای درمان او کمک بگیرید. با درمان و استراتژی های موثری که در این بخش از سلامت روان نم نمک خواهیم گفت ، می توانید خود را از افکار ناخواسته و درخواست های غیر منطقی خود ، رها سازید و کنترل زندگی خودتان را در دست بگیرید اما قبل از هر چیز باید در مورد اختلال او سی دی و علائم آن بیشتر بدانید. در نتیجه اگر دیدید فرزندتان بیش از حد در آینه نگاه میکند، از ظاهر خود راضی نیست و دائماً از آن ایراد میگیرد؛ با توجه به سن و شرایط رشدی که در آن قرار دارد او را در نظر بگیرید و به جای سرزنش کردن یا بحثهای بیهوده برای متقاعد کردن او از یک روانشناس متخصص در حیطه کودک و نوجوان کمک بگیرید تا بتوانید ریشه نارضایتیهای فرزندتان را بهتر درک کنید و در ارتباط سالمتری با او قرار بگیرید.

بالابودن میزان شیوع بیماری وسواس فکری - عملی در ایارن، و مطرح بودن دارودرمانی به عنوان نخستین اقدام درمانی، نگارنده را بر آن داشت تا پژوهشی را در ارتباط با اثرات درمانی، کارایی و عوارض سه دارو: کلومیپرامین ، فلوگزتین و ترانیل سیپرومین،در درمان بیماری وسواس فکری - عملی به مورد اجرا بگذاریم. با فرزندتان ارتباط صمیمانه برقرار کنید و آنها را تشویق کنید ترس و عادتهای خود را توضیح دهند. با این حال امروزه انجمن روان پزشکی آمریکا به دلیل پیچیدگیهای اختلال وسواس و اهمیت بسزای آن، طبقه جداگانهای را به این اختلال اختصاص داده و در کنار وسواسهای فکری و عملی، چند مشکل مرتبط دیگر از جمله بدریخت انگاری بدن، مو کنی، پوست کنی و اختلال احتکار را نیز در این طبقه قرار داده است که همگی ممکن است در کودکی نیز مشاهده شوند. بعضی از کودکان و نوجوانان به دلیل اختلال وسواس تا دیر وقت بیدار می مانند و روز بعد اغلب خسته اند . فشار روحی ( استرس ) ، تغذیه نامناسب و یا کمبود خواب می تواند کودکان را از نظر جسمانی بیمار نماید. هر مشکلی که میتواند روی فرزندتان تأثیر بگذارد و استرس ایجاد کند مثل اختلافات خانوادگی، استرس و زورگویی را از او دور کنید.

اگر جمع کردن وسایل بیارزش در حدی باشد که فضای زیادی از محیط زندگی فرد را اشغال کند و در کیفیت زندگی او تأثیر بگذارد، نوعی اختلال وسواسی در نظر گرفته میشود. اختلال احتکار یا انباشت گری به معنای جمع کردن وسایلی است که ارزش چندانی ندارند. وسواس های فکری در کودکان، افکار، تصاویر یا تکانههای مزمن، مزاحم و غیر منطقی هستند. عامل مهم دیگر در پیدایش وسواس کودکان، عدم تعادل انتقال دهنده سروتونین در مغز است. در این مورد شما به شدت نگرانی در مورد انتقال آلودگی و بیمار شدن دارید. کسانی که وسواس آلودگی دارند معمولاً به شدت فزایندهای از میکروبها، خاک و بیماریهای مختلف میترسند. به او اطمینان دهید که این افکار و عادات رایجاند و اکثر مردم تجربه آن را دارند. توجه داشته باشید که کودکانی که دچار وسواس پوست کنی یا مو کنی هستند اغلب برای انجام این کار نوعی فشار را در درون خود احساس میکنند در نتیجه کنترل کمی روی رفتار خود دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.