چاپگر جوهر افشان چیست و چه تفاوتی با چاپگر لیزری دارد؟


نام چاپگر جوهرافشان را زیاد شنیده اید. اما ممکن است ندانید که چگونه کار می کند و کاربرد آن چیست. اگر قصد خرید چاپگر را دارید و به دنبال اطلاعاتی در مورد پرینترهای جوهرافشان هستید، 20 دقیقه وقت بگذارید و در این مقاله مفید و جالب در مورد چیستی پرینتر جوهرافشان و تفاوت آن با چاپگر لیزری با ما همراه باشید.

چاپگرهای جوهرافشان شامل مدل های تک کاره، چند کاره و چند کاره می باشند. توصیه ما این است که ابتدا دقیقاً آنچه از چاپگر انتظار دارید را ببینید. برای هر عملیات، یک نوع چاپگر مورد نیاز است. برخی از چاپگرها فقط برای استفاده خانگی مناسب هستند. انواع دیگر برای دفاتر کار مناسب هستند و انواعی نیز وجود دارند که برای خانه و محل کار مناسب هستند. برخی از چاپگرها فقط برای چاپ عکس و برخی دیگر برای چاپ متن و گرافیک مناسب هستند.

ربات های جوهر چگونه کار می کنند

قبل از مطالعه بیشتر، بهتر است ابتدا نحوه عملکرد چاپگر جوهر افشان را ببینید. اگر بخواهم از جایی شروع کنم، باید بگویم که چاپگر جوهرافشان دارای سر، کارتریج و نازل است.

هر چاپگر جوهر افشان دارای یک سر چاپ است که حاوی هزاران سوراخ کوچک است. این سوراخ ها در سر به سرعت قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ پخش می کنند.

سر چاپگر جوهر افشان

کارتریج، مخزن تامین جوهر چاپگر. کارتریج شامل یک کیت مشکی و یک کیت رنگی است. پالت رنگ شامل سه رنگ اصلی است: آبی، زرد و قرمز.

چاپ ضد گلوله

سیستم فایل آماده چاپ را به چاپگر می فرستد.

فایل توسط درایور چاپگر چاپگر تفسیر می شود.

چاپگر فایل را در کلیپ بورد ذخیره می کند.

کارتریج مجموعه های سیاه و رنگی را با توجه به فایل ترکیب می کند.

جوهر را به سوزن می فرستد.

کاغذ از سینی به چاپگر کشیده می شود.

حالا فایل با سوزن هدر روی کاغذ چاپ می شود.

دستگاه های جوهر افشان از جوهر مایع یا آبی که حاوی رنگدانه های جامد است استفاده می کنند. همانطور که هد چاپ به صورت افقی در دستگاه حرکت می کند، کاغذ به صورت عمودی به سمت هد حرکت می کند. وقتی از صفحه رد می شوید، سوراخی برای چاپ ایجاد می شود. این فرآیند با سرعت بالا با هزاران نقطه انجام می شود و در نهایت یک تصویر به عنوان خروجی تولید می شود. با چشم غیر مسلح، کل تصویر یکنواخت و زیبا به نظر می رسد، زیرا نقاط بسیار کوچک و نزدیک به هم هستند.

چاپگرهای جوهر افشان را از جنبه های مختلف بررسی کنید

گرافیک و کیفیت متن

برای چاپ آثار گرافیکی، از فایل های پاورپوینت گرفته تا دعوت نامه ها، می توانید به چاپگرهای جوهرافشان اعتماد کنید. اگر نوع و مدل چاپگر جوهر افشان را با اطلاعات کافی انتخاب کنید، می توانید نتایج رضایت بخشی را به دست آورید.

معیار کیفیت برخی از چاپگرها کیفیت متن چاپ شده است. جوهر معمولاً روی کاغذ اعمال می شود. یک چاپگر خوب و ایده آل که اجازه نمی دهد جوهر روی کاغذ لک شود. به همین دلیل است که چاپگرهای جوهر افشان برای مشاغل و ادارات کیفیت بهتری نسبت به چاپگرهای خون دارند.

ما متن چاپ شده با چاپگر جوهرافشان را ندیده ایم که کیفیت لبه حروف و تمیزی چاپگر لیزری را داشته باشد. اگر یک نشانگر روی متن چاپ شده بکشید، می بینید که کاغذ لکه می شود و جوهر پخش می شود.

اگر کیفیت خیلی بالایی نمی‌خواهید، چاپگر جوهرافشان می‌تواند شما را در چاپ متن راضی کند، اما اگر می‌خواهید یک متن با کیفیت بسیار بالا چاپ کنید، به سراغ چاپگرهای لیزری بروید. در عکس زیر، متن سمت چپ از چاپگر جوهر افشان و متن سمت راست از چاپگر لیزری گرفته شده است.

چاپ عکس با کیفیت و چاپگرهای جوهرافشان

چاپگرهای جوهر افشان عکس اختصاصی فقط برای عکاسان و هنرمندان حرفه ای سطح بالا مناسب هستند. تقریباً همه پرینترهای جوهرافشان می توانند عکس را چاپ کنند. عکس های چاپ شده توسط چاپگرهای جوهرافشان معمولی حداقل انتظارات را برآورده می کنند. اما در بین پرینترهای جوهرافشان پرینترهایی وجود دارند که توسط عکاسان حرفه ای انتخاب می شوند و تصاویر را به صورت حرفه ای چاپ می کنند.

اگر یک چاپگر خانگی می خواهید که هر روز مقداری متن و هر چند وقت یکبار چند عکس چاپ کند، می توانید از چاپگر جوهر افشان استفاده کنید. چاپگرهای جوهر افشان تک کاره ارزان قیمت کمتر از 100 دلار یا MFP با قیمت کمتر از 150 دلار (به اصطلاح MFP) وجود دارد. با 150 دلار می توانید یک چاپگر همه کاره با فوکوس عکس تهیه کنید یا با 300 دلار می توانید یک MFP فوکوس عکس تهیه کنید.

طیف وسیعی از چاپگرهای عکس مناسب می توانند مستقیماً از کارت های حافظه و دوربین های مجهز به PictBridge چاپ کنند.

همچنین چاپگرهای جوهرافشان گران قیمت مبتنی بر عکس وجود دارند که بسیار خوب چاپ می کنند و در استودیوهای عکاسی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند. اکثر این چاپگرها دارای صفحه نمایش لمسی هستند.

MFP ها در این محدوده قیمت می توانند فیلم 35 میلی متری را اسکن کرده و تصاویر با کیفیت بالا را چاپ کنند. یکی از رایج ترین ویژگی های پرینترها امکان چاپ لیبل روی دیسک های نوری است.

در بالای چاپگر جوهر افشان آوافرهنگ عکس گرا، چاپگر عکس فوکوس شده خودنمایی می کند. این چاپگرها ماشین های یکبار مصرفی هستند که می توانند متن و گرافیک را چاپ کنند، اما برای چاپ عکس های با کیفیت و کارایی بالا طراحی شده اند. مدل های حرفه ای و گران تر می توانند عکس ها را با کیفیت گالری عکس چاپ کنند. این پرینترهای جوهر افشان با کیفیت نسبت به پرینترهای جوهر افشان معمولی کارتریج جوهر بزرگتری دارند.

افزودن رنگ های اضافی می تواند درجه بندی ظریف و شفافیت چاپ شما را بهبود بخشد. به عنوان مثال، برخی از مدل ها بیش از یک نوع جوهر سیاه و رنگ های خاکستری زیادی دارند که باعث می شود این چاپگرها برای چاپ تصاویر سیاه و سفید مناسب تر باشند.

به طور کلی، توجه داشته باشید که این مدل های رده بالا حجم جوهر کمتری دارند (به میلی متر). چاپگرهای عکس ماشین‌های بزرگی هستند و دستگاه‌های تخصصی می‌توانند عکس‌ها را در اندازه‌های بسیار بزرگ (۱۳×۱۹ اینچ) چاپ کنند.

برخی از چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای می توانند تصاویر و متن را روی رول های کاغذ چاپ کنند. پرینترهای 4*6 اینچ، 5*7 اینچ وجود دارد و به غیر از این دو سایز عکس چاپ نکنید. برخی از چاپگرهای جوهر افشان نیز از فناوری جوهر حرارتی استفاده می کنند.

هنگام خرید هر نوع چاپگر، معیارهایی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. به عنوان مثال، اگر قصد چاپ در منطقه ای را دارید که به پریز برق دسترسی ندارید، بهتر است یک چاپگر با باتری های قابل شارژ بخرید. یا اگر نمی خواهید دوربین را به چاپگر متصل کنید، می توانید از چاپگری با درگاه کارت حافظه و درگاه USB برای درایو فلش استفاده کنید.

در نهایت به سایز چاپ توجه کنید. برخی از چاپگرها تنها 4 x 6 یا 5 x 7 هستند، در حالی که برخی دیگر عکس های بزرگتر را چاپ می کنند.

نحوه اتصال چاپگر جوهر افشان

می توان آن را به روش های مختلفی به چاپگر جوهرافشان متصل کرد. برخی از مدل های چاپگر جوهر افشان ارزان قیمت وجود دارند که آنها را فقط از طریق USB متصل می کنند. این چاپگرها برای مشاغل خانگی یا کوچک مناسب هستند.

چاپگرهای دیگری هستند که علاوه بر پورت USB دارای پورت های اترنت هستند. خبر خوب این است که جوهرافشان های جدید به استاندارد Wi-Fi 802.11 مجهز شده اند. می توانید چاپگر را به صورت بی سیم به تلفن همراه خود متصل کرده و فایل های مورد نظر را چاپ کنید.

توانایی پشتیبانی از چاپ بی سیم با دستگاه های تلفن همراه برای مشاغل و مصرف کنندگان مهم است.

مدل‌های چاپگر جوهرافشان وجود دارند که از Wi-Fi Direct (یا معادل آن) یا Near Field Communication (NFC) پشتیبانی می‌کنند، که هر دو بدون نیاز به رابط شبکه، اتصال مستقیم بین چاپگر و دستگاه سازگار را فراهم می‌کنند. در مورد NFC، اتصال با لمس دستگاه تلفن همراه به نقطه خاصی از چاپگر برقرار می شود.

چرخه کار و ظرفیت سینی کاغذ

چاپگرهای جوهر افشان خانگی ظرفیت چاپ کمی دارند. منظور از ظرفیت چاپ، تعداد برگه هایی است که چاپگر می تواند در یک روز چاپ کند. شما می توانید بیش از ظرفیت چاپ چاپ کنید، اما ظرفیت چاپ برای افزایش طول عمر چاپگر شما مهم است.

Duty cycle تعداد صفحاتی است که یک چاپگر می تواند در یک ماه چاپ کند. هرچه این عدد بیشتر باشد، عمر چاپگر بیشتر می شود.

ظرفیت سینی کاغذ تعداد صفحاتی است که می توان برای چاپ در سینی چاپگر قرار داد. ظرفیت سینی کاغذ معمولاً بزرگتر از ظرفیت چاپ روزانه است.

حداکثر ظرفیت سینی کاغذ برای چاپگرهای جوهرافشان کمتر از 100 برگ و به ندرت بیش از 300 برگ است، به جز برخی از مدل های درجه اداری. اگر کمتر استفاده کنید یک مدل ارزان با ظرفیت کاغذ کمتر شما را راضی می کند.

یک چاپگر جوهر افشان مناسب برای دفتر به عنوان جایگزینی برای چاپگر لیزری

هم چاپگرهای چند کاره و هم چاپگرهای جوهرافشان تک کاره مناسب برای دفاتر در بازار وجود دارد. MFP اداری می تواند هم به عنوان یک دستگاه فکس و هم به عنوان یک دستگاه اسکن مستقل کار کند. MFP می تواند یک فایل را مستقیماً از رایانه فکس کند یا یک سند را به ایمیل اسکن کند.

چاپگرهای جوهر افشان آفیس دارای یک تغذیه کننده خودکار اسناد اضافی (ADF) برای اسکن، فکس و کپی اسناد هستند. برخی از ADF ها می توانند هر دو طرف صفحه را اسکن کنند.

از این میان، اسکنرهای دوبلکس که همزمان هر دو طرف صفحه را اسکن می کنند، بسیار سریعتر از مدل هایی با یک ADF تک هستند. در یک ADF یک طرفه، باید کاغذ را برگردانید تا در سمت دیگر کاغذ اسکن یا کپی کنید.

MFP های اداری معمولا ظرفیت کاغذ 200 برگ یا بیشتر دارند. اگر می خواهید اسناد را در دو طرف چاپ کنید، به یک مدل ADF دو طرفه خودکار نیاز دارید. برخی از چاپگرهای جوهرافشان می توانند از اندازه های چاپ بسیار بزرگ نیز پشتیبانی کنند.

تفاوت بین چاپگر لیزری و چاپگر جوهر افشان

در حالی که بیشتر پرینتر جوهر افشان برای خانه یا دفتر کار خانگی مناسب هستند، برخی از چاپگرهای جوهرافشان برای چاپ در تیراژ بالا طراحی شده اند. برخی از مدل های سطح بالا حتی می توانند از نظر سرعت با پرینترهای لیزری رقابت کنند. اگر بین خرید پرینتر لیزری و چاپگر جوهرافشان سردرگم شده اید، قطعا در قسمت زیر پاسخ خود را خواهید گرفت:

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.